Cykla till träningen

Cykling är som de allra flesta vet en enkel, rolig, skonsam och effektiv form av motion som nästan alla, oavsett ålder, kan utöva. Det är en form av träning som är oerhört skonsam för kroppen till skillnad från exempelvis joggning eller löpning som oundvikligen kommer att belasta både knän och leder. Därför är cykling en bra form av motion för äldre, personer med knäbesvär eller andra fysiska besvär. Fördelarna är många och kommer att förbättra konditionen, öka kaloriförbrukningen samt ge uthålligare och starkare muskler.

Det finns all anledning att cykla så ofta som du kan. För dig som börjar cykla är det bra att börja med kortare sträckor för att bygga upp konditionen samt vänja dig vid att cykla på trafikerade vägar. Lär dig trafikregler och var noga med att följa dem. Var uppmärksam på fotgängare, trafik och cykla inte för fort (fartbegränsningar gäller även för cyklister). Varför inte ta cykeln till affären, till skolan, till bussen eller jobbet? Du sparar på miljön, förbättrar din hälsa och tar dig fram fortare än när du går.

Många som tränar aktivt kombinerar gärna olika sporter och varierar därmed sin träning. Det finns massor av bra anledningar till att ta cykeln till träningspassen som till exempel tennis eller badminton. Du kommer att behöva en bra och robust ryggsäck, padelväska, att packa ner din träningsutrustning och racket i. Hos Padelnest.se hittar du ett brett sortiment av praktiska padelväskor av god kvalitet till bra pris. Här finns många olika modeller (bag eller ryggsäck) och storlekar att välja mellan. Ryggsäck för padel är perfekt för cyklister och har bekväm design som fördelar vikten jämt över ryggen trots mycket utrustning. Padelnest erbjuder dessutom sina kunder snabb och fri frakt inom Sverige.

Det finns en del som kommer upp med alla möjliga ursäkter till att inte cykla. Att cykla är både roligt och nyttigt men det är förståeligt om du väljer att inte cykla vid dåligt väder eller när det är mycket kallt. Självklart kan inte alla älska cykling men alla kan tycka om att cykla. En vanlig ursäkt är att en cyklist i trafik tvingas inandas avgaser från bilar. Sanningen är den att cyklister och fotgängare troligtvis andas in mindre avgaser än de som sitter i en bil. Rädsla för punktering är en annan vanlig ursäkt men dagens slangar och cykeldäck är väldigt punkteringssäkra. Många anser att de blir trötta av att cykla men cykling erbjuder friheten att ta en paus när du vill för att njuta av utsikt och natur.

Cykelträning är en utmärkt form av motion och det är perfekt att ta cykeln till andra träningspass. Vänj dig vid att ta cykeln till vardags och gör din cykelträning till en okomplicerad naturlig del av livet. Varje gång du använder din cykel istället för att ta bilen eller bussen kommer du att få bra och nyttig motion. Alla kan cykla i sin egen takt och den som vill maximera sin motion kan cykla längre sträckor snabbt medan andra kan ta det lugnt och njuta av frisk luft och natur.